خلاقیت در قصه گویی برای کودکان با یک ساختار خوشمزه
امروز در کتابخانه مرجع کانون پرورش فکری کودکان بودم که چشم افتاد به یک کتاب با یک موضوع جالب. که در این جا میخواهم درباره مطالب این کتاب یک توضیح آموزشی برای شما مربیان هنری داشته باشم. این کتاب به اسم قصه گویی و عروسک های خوردنی نوشته والری ماش ترجمه سیمین امیریان . این کتاب با رویکرد قصه گویی آن هم با یک ایده جالب برای جذب کودکان به قصه گویی و قصه شنیدن نوشته شده است .من نمیخواهم درباره قصه و قصه گویی توضیحات زیادی بدهم چون مطمن هستم شما به اندازه کافی در این خصوص اطلاع دارید. اما چند نکته مهم برای یاد آوری می گویم که به بحث این کتاب هم مربوط خواهد شد .
اولین نکته درباره اهمیت روایت قصه در خانواده و در محیط آموزشی کودکان است که باعث میشود کودک در زمینه های مختلفی تقویت شود . دومین نکته توجه به داستانها و افسانه های هر کشور است که در این کتاب ( قصه گویی و عروسک های خوردنی ) نویسنده از افسانه ها و داستانهای کشور خود استفاده کرده بود و سومین نکته که خیلی مورد توجه و اهمیت است بحث اجرای خلاقانه برای کودکان است . موضوعی که کم و بیش مربیان به آن توجه میکنند. ولی متاسفانه به صورت اصولی نه .
توجه به شیوه و رویکرد آموزشی برای قصه گویی
توجه به شیو ه ها و رویکردهای آموزشی قصه گویی باعث میشود شما به یک نوع خلاقیت اجرایی برسید . شما میدانید خلاقیت منتهی به کارهای هنری کودکان نیست . خلاقیت در تمام زمینه های فرهنگی هنری ورزشی و.. بایستی وجود داشته باشد . در واقع این موضوع که در اجرای قصه گویی شیوه اجرا بایستی ساختاری جذاب و خلاقانه داشته باشد مورد توجه است.
در این کتاب یک خلاقیت جالب دیده شد . همانطور که از اسم کتاب معلوم است (قصه گویی با عروسک های خوردنی) عروسکهایی در این قصه گویی هستند که برای بچه ها قابل خوردن هستند . اما به چه صورت ؟ من به صورت خلاصه این جریان روایت قصه را برای شما شرح خواهم داد . همانطور که قبلا گفتم شما در انتخاب داستان بایستی باهوش و خلاق باشید یعنی هم شرایط سنی کودکان را در نظر بگیرید و هم جذاب بودن و قابلیت اجرا برای این شیوه قصه گویی. شاید فکر کنید کار سخت میشود ولی اینطور نیست . حتی الا امکان داستان ساده و کوتاه باشد . برای بچه ها جذابیت داشته باشد .
بعد از انتخاب داستان به تدارک وسایل این کار میرویم هر چیزی که فکر میکنید برای کودکان خوردنش مفید است و کودک میل به خوردنش دارد فراهم کنید. مانند انواع میوه – شکلات – کلوچه – پاستیل و… بعد ذر حین روایت قصه به شخصیت های داستان که میرسید با بچه ها و یا بچه خودتان آن حیوان یا آن شخصیت داستان را با چیزهای خوردنی درست کنید. از بچه ها حتما در ساخت شخصیت های داستان کمک بگیرید و جنبه طنز و فانتزی داستان را برای کودکان در نظر داشته باشید.
در انتها داستان بچه ها چندین شخصیت داستانی دارند که به صورت خوردنی درست شده اند حالا بچه ها به همراهی شما میتوانند این شخصیت ها را بخورند .
شیوه روایت قصه با عروسک های خوردنی میتواند درمان کننده باشد
یک نکته جالب با این روش یک پدر و مادر با هوش یا یک مربی خلاق حتی میتواند کودکانی که عادت های بد غذایی دارند را به گونه ای درمان کنند . شما فرض کنید یک کودک اهل میوه خوردن نیست وقتی با این روش قصه گفته میشود و در آخر قرار است این شخصیت های خوردنی خورده شوند کودک در فضای ذهنی خود به میو های بودن آنها خیلی توجه نمیکند و فقط میخواهد به گونه ای با شما همراهی کند. و از این رو شخصیت های داستان را میخورد و این کار به مرور عادت غذایی او را بهبود پیدا میکند.
شیوه های اجرا و خلاقیت در این زمینه موضوعی است که این سایت در بخش آموزش های تخصصی به آن می پردازد و من سعی میکنم همکاران گرامی این نوع رویکرد خلاقانه را در تدریس خود داشته باشند. مثلا یکی دیگر از شیو های قصه گویی که من در این سایت به آن اشاره کرده ام تحت عنوان سنگ های قصه گو است .