ورود / ثبت نام
0

سبد خرید شما خالی است.

مشاهده سبد خرید
0
0

هدف ساخت احجام هندسی در دبستان

4433 بازدید
The purpose of building geometric in elementary school

آشنایی با احجام هندسی و تاثیرات آن برای کودکان 

این درس اشاره به تاثیر احجام هندسی در روند یادگیری بچه ها خواهد داشت.   و به جنبه های علمی، مهارتی  وهنری  می پردازد از این رو وقتی صحبت از احجام هندسی به میان می آید منظور من فضای و تاثیرات احجام هندسی در هنر است و تاثیرات آن در یادگیری بچه ها است. هدف ساخت احجام هندسی در دبستان آشنایی شما با جنبه های مهم و کاربردی آن برای ذهن و هنر و مهارت های کودکان است به همین خاطر من ابتدا از موضوع اشکال هندسی شروع میکنم و بعد به احجام هندسی خواهم رسید .

شما میدانید دنیای ما سرشار از اشکال هندسی است و از نگاه کودکان هر چیزی در یک شکل هندسی خلاصه میشود(توجه داشته باشید کودکان چون نگاهی انتزاعی دارند هر چیزی را در وحله اول به صورت تخت و بدون حجم در ذهن تصور میکنند پس از این رو بچه ها اول اشکال هندسی را می شناسند بعد احجام هندسی ) یک شکل مثلث برای یک کودک حکم کوه یا نوک پرنده را دارد یک دایره میتواند خورشید – ساعت خانه و هر چیز دیگر که به شکل گرد هست باشد و بقیه اشکال هندسی به همین صورت است .

The purpose of building geometric in elementary school1

مطمنا میدانید کودکانی که این اشکال را بشناسند و بتوانند شبیه سازی ذهنی داشته باشند یعنی هر چیزی را در این اشکال خلاصه کنند قدرت نقاشی آنها بالا میرود .( اشاره به تکنیک از واقعیت به انتزاع) از این رو نتیجه مگیریم بچه هایی که شناخت اشکال هندسی آنها قوی باسد احجام هندسی را نیز به راحتی فرامیگیرند. به همین خاطر باید تلاش کنید اشکال هندسی برای بچه ها به صورت کامل تشریح شود و آنها این اشکال را یاد بگیرند .

در این درس فرض را بر این قرار میدهم که بچه ها به صورت کامل اشکال هندسی را می شماسند و حال نوبت به احجام هندسی میرسد . ولی چرا باید احجام هندسی را بشناسند و این شناخت چه کمکی به آنها میکند . به صورت خلاصه و در قالب هنر اگر بخواهم جواب این سوال را بدهم باید بگویم ذهنی که به لحاظ سه بعدی و تجسم فضا ی سه بعدی قوی باشد. خلاقیت و توانایی او نیز بیشتر میشود . یک کودک با ذهن خود سرو کار دارد و هر چیزی را از منظر ذهن یا همان دنیای رویاهای درونی خود ارزیابی میکند.

حال اگر یک کودک درک بهتری از فضا سطح – ارتفاع – پهنا عمق داشته باشد آن موضوع و آن چیز را بهتر لمس میکند و بهتر میتواند خلاقیت و دنیای خودش را تجسم و به واقعیت برساند . معمولا هنرمندان و مخترعین بزرگ ادمهایی هستند و یا بودند که تجسم سه بعدی قویی داشتند اگر به جمله معروف میکل آنژ نقاش و مجسمه ساز نگاهی بیندازیم این قدرت و توانایی ذهنی او را خواهیم فهمید .یک نفر از میکل آنژ پرسید چطور توانسته یک مجمسه به این زیبایی را درست کند و میکل آنژ در جواب او میگوید : من کاری نکردم فقط سنگهای اضافی دور مجسمه را برداشته ام .

The purpose of building geometric in elementary school5

یعنی میکل آنژ میخواهد بگوید من مجسمه را در درون این سنگ تجسم کرده ام .و این قدرت تجسم از ذهن تجسم گرای سه بعدی به وجود می آید.

نحوی آموزش احجام هندسی برای کودکان

ولی موضوع و چالش اصلی برای مربی این است که چگونه این موضوع را به کودکان آموزش دهد من در این مقاله آمورزشی سعی میکنم ایده های ساده ولی بسیار کاربردی خودم را برای شما بیان کنم تا شما بتوانید به راحتی موضوع هدف ساخت احجام هندسی در دبستان را آموزش دهید .  

The purpose of building geometric in elementary school3 
از کجا شروع کنیم؟

همانطور که قبلا گفتم فرض را بر این میگیریم که بچه ها اشکال هندسی را می شناسند (بچه های پایه سوم ) من با همان اشکال هندسی شروع میکنم و بعد از معرفی کوتاه به سراغ آشنایی بصری و ساده با احجام هندسی میروم از قبل تعدادی مکعب مربع و مکعب مستطیل  ساخته ام و به بچه ها میدهم تا آنها را لمس کنند و ببینند بعد درباره اینکه این احجام میتوانند چه چیزی باشند سوال می پرسم و مطمنا همه اولین چیزی که به ذهن آنها می آید خانه و آپارتمان است.

من سعی میکنم ذهنیت فرمها و اشکال دیگر  را به بچه ها معرفی کنم مثلا مکعب مستطیل شبیه یخچال یا اتوبوس و… می تواند باشد. فعلا به سراغ ساخت احجام نمیروم چون میخواهم بچه ها ذهنیت احجام در بیشتر درک کنند. در حالی که بچه ها احجام را می بینند درباره مفاهیم چون رو برو – پشت- بالا – پهلو و زیر صحبت میکنم چون این مفاهیم در ساخت احجام به بچه ها کمک میکنند .

یک تذکر اجرایی :

بعضی از مربیان و معلمین مستقیم به سراغ ساخت احجام میروند و با یک فرم آماده (گسترده احجام ) ساخت احجام را با بچه ها انجام میدهند در صورتی که این کار اصلا درست نیست چون بچه ها هیچ درکی از خود حجم به دست نمی آورد  .

بعد از اینکه من این مفاهیم را با بچه ها کار کردم و بچه ها تا حدود زیادی این درک را به دست آوردند میخواهم با آنها یک مکعب مربع درست کنم چون مکعب مربع تمام سطوح آن (بالا- پایین – جلو – و پهلو ها ) به یک اندازه است ساخت آن به مراتب ساده تر خواهد بود. من یک مربع را وسطح یک مقوا میکشم در ابعاد ۷ سانت در ۷سانت و اسم آن را زیر مکعب قرار میدهم. حالا نوبت به چهار مربع هم اندازه آن است که دو مربع جلو و پشت و دو مربع پهلو ها خواهد بود بعد از کشیدن این چهار مربع در اطراف مربع زیر نوبت به یک مربع بالا خواهد رسید که عملا فرق نمی کند کدام طرف کشیده شود و در نهایت گشترده مربع را بچه هامی بینند .

The purpose of building geometric in elementary school6

کار عملی بچه ها در ساخت مکعب مربع

نوبت به کار عملی بچه ها میرسد من برای این مرحله روی مقوا همه بچه ها یک مربع در مرکز مقوا کشیده که اسم آن را مربع زیر قرار دادم و حال بچه ها با خط کش و مداد چهار مربع اطراف آن مربع را ترسیم میکنند و بعد مربع رو را طبق آموزشی که دیده اند انجام میدهند و در نهایت ۶ مربع یا همان گسترده را با ۶ رنگ مختلف رنگ آمیزی میکنند و  بعد دور آن را می برند و تا می زنند و بعد با کمک من مربع ها را به هم می چسبانند .(در مراحل دروی اینده به بچه ها نحوی چسباندن مکعب را آموزش میدهم).

شاید اولین کار آنها دقیق نباشد و مشکلی هم نخواهد بود چون به مرور بچه ها با تمرین و تکرار ساخت احجام را به خوبی یاد خواهند گرفت شاید موضوع اصلی برای من همانطور که گفتم بحث خود مکعب ها و ساخت آنها نباشد چون بچه ها در این آموزش به مهارت هایی خواهند رسید که به مراتب بسیار مهم خواهد بود که من به تعدادی اشاره میکنم.

۱- درک فضا  محیط سه بعدی ارتفاع طول عمق و مفاهیم مختلف

۲- تمرکز و دقت در اندازه گیری ترسیم و برش . این مورد روی ذهن و فکر کودک تاثیر بسیاری دارد.

۳- مهارت های در ترسیم دقیق و برش زدن ها و تا زدن ها

در انتها باید بیان کنم که حتما با بچه ها در برنامه های فوق برنامه و در زنگ های تفریح از شیوه نامه مجسمه سازی برای کودکان استفاده کنید که مطمنا میتواند به بچه ها برای درک مفاهیم مختلف کمک کند .

The purpose of building geometric in elementary school4

هدف ساخت احجام هندسی در دبستان

 

حتما عضو تلگرام و اینستاگرام ما باشید 

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row us_bg_overlay_color=”#45dafc”][vc_column width=”1/4″][us_single_image image=”3365″ size=”full” style=”shadow-1″ onclick=”custom_link” link=”url:https%3A%2F%2Fwww.instagram.com%2Fartkoodak.kids%2F|||” animate=”afc”][us_btn text=”روی تصویر کلیک کنید” link=”url:https%3A%2F%2Fwww.instagram.com%2Fartkoodak.kids%2F|||” color=”red” size=”10px” align=”center”][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_column_text]

توجه توجه توجه توجه توجه

دوستانی که  درباره آموزشهای این سایت به صورت پی دی اف سوال دارند.  باز یادآوری میکنم جزوات خاص آموزش هنرهای کودکان برای دوستانی ارسال میشود که در پایین هر مقاله نظر خودشان را به صورت پیشنهاد و یا انتقاد و سوال درج کنند. عضو کانال تلگرام و صفحه اینشتاگرام هنر کودکان باشند.  در این صورت سیستم اتوماتیک سایت افراد را از روی ایمیل و ای پی آنها شناسایی کرده. و به صورت هفتگی و ماهانه جزوات را برای دوستان و همکاران فعال ارسال میکند.

[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/4″][us_single_image image=”3366″ size=”full” style=”shadow-1″ onclick=”custom_link” link=”url:https%3A%2F%2Ft.me%2Fjoinchat%2FAAAAAD_WW3HoRqa8q3hEnw|||” animate=”afc”][us_btn text=”روی تصویر کلیک کنید” link=”url:https%3A%2F%2Ft.me%2Fjoinchat%2FAAAAAD_WW3HoRqa8q3hEnw|||” color=”navy” size=”10px” align=”center”][/vc_column][/vc_row][vc_column][/vc_column][vc_column][vc_column_text

هدف ساخت احجام هندسی در دبستان

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://www.artkoodak.ir/?p=14310
آقای مهربان
من علیرضا قالیجاری مدیر برند آقای مهربان با بیش از بیست سال فعالیت در زمینه آموزش هنر به کودکان و مربیان هنری کودک فعالیت رسمی خودم را از سال 95 در فضای مجازی آغاز کردم و با راه اندازی وبلاگی با عنوان آموزش تکنیک های نقاشی کودکان و نیز کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام تلاش کردم تجربیات خودم را در اختیار مربیان و اولیای علاقمند به هنر کودکان قرار بدهم و در حال حاضر این سایت یعنی سایت هنر کودکان به عنوان مرجع در اختیار مربیان و اولیای علاقمند به هنر کودکان قرار دارد.
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

1 نظر در مورد هدف ساخت احجام هندسی در دبستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. جالب بود یاد دوران خودم تو دبستان افتادم که کلاس نقاشی رو گاها ریاضی یا فارسی تدریس میکردن, اکر هم نقاشی بود چیزی برای آموزش نبود?

    ۱۰۸