ایده نقاشی چیزهایی که دوست داریم
همه ما به دنبال ایده های خلاقانه برای هنر کودکان هستیم و مطمنا میخواهیم بهترین نتیجه را برای آموزش هنر به کودکان داشته باشیم اما شاید راهکارهای ایده های هنری را ندانیم … به اعتقاد من اگر به عنوان مربی هنری در این زمینه میخواهید موفق باشید باید تلاش کنید راهکارهای خاص ایده یابی آموزشی و بخصوص در زمینه ایده های خاص نقاشی کودکان را یادبگیرید که من در این سایت به تعداد زیادی از این ایده ها اشاره کرده ام و حال نیز در این درس میخواهم یک ایده ساده را برای شما بیان کنم.
در این درس که عنوان آن ایده نقاشی چیزهایی که دوست داریم است کودک آنچه را که دوست دارد را تصور میکند و بعد در فرمی از سر و بدن خود که میتواند نیم تنه خودش یا فقط سرخودش باشد ترسیم کنید ..
در واقع این ایده به این صورت شکل گرفته که مربی کودک را به عنوان کسی که آرزو میکند در نظر گرفته و بعد مفاهیم و عناصری به عنوان آرزوه ها مثلا آرزوی توپ داشتن دوچرخه یا هر آرزوی دیگر و در نهایت تجمع این آرزو در فرمی از سر و نیم تنه انسانی به صورت خطی …
در طراحی آموزشی و طرح درس نویسی یکی از راهکارهای بسیار موثر در این زمینه تلفیق است یعنی ترکیبی از مقاهیم – تکنیک ها ابزارها و… اگر میخواهیم در طراحی آموزشی موفق باشید باید از این تکنیک استفاده کنید. تکنیک طراحی آموزشی با شیوه تلفیق در تمام هنرها و در تمام سطوح سنی دیده میشود در دنیا سینما تلفیق انیمیشن با واقعیت – طنز با واقعیت – در تلفیق هنری نقاشی با خوشنویسی (خط نقاشی ) تلفیق ابزار آبرنک با پاستل در دنیای تلفیق مفاهیم ترکیب چند مفهوم با هم تلفیق موضوعی
که اگر بخواهم در این زمینه مثال بزنم باید صدها مورد را نام ببرم … در این درس کودکان با مفاهیم که عنوان آرزو سرو کار دارند که تعدادی بین بچه ها مشترک است البته نباید فراموش کنید منظور از آرزو آنچه به دست نیامده نیست بلکه شامل آنچه دوست دارند و هست و آنچه دوست دارند و الان ندارند و.. شامل میشود..
اگر دقت کنید متوجه خواهید شد این درس جنیه ها روانشناختی برای کودکان هم دارد که اگر اهل تفسیر نقاشی کودکان باشید مطمنا میتواند این درس به شما کمک کند چرا که در این درس به صورت غیر مستقیم بچه ها به آرزو ها و نیازها و احساسات خود واکنش نشان میدهند و به زبان می آورند (منظور از زبان زبان نقاشی است ) …
روش کار اجرایی بسیار ساده است اول از بچه ها بخواهید نیمرخی از صورت خودشان ترسیم کنند این مرحله با توجه به سن و مهارت کودکان و اهداف شما به شرح زیر خواهد بود .
۱- اگر کودکان شما زیر ۸ سال هستند و توانایی ترسیم نیم رخ را ندارند شما میتوانید به صورت برگه های آماده نیم رخ را به بچه ها بدهید و بعد بجه ها داخل آنرا ترسیم کنند و بعد رنگ آمیزی
۲- اگر بچه ها از ۸ سال به بالا هستند یا از ۷ سال به بالا میتوانید از تکنیک سایه خود کودک استفاده شود یعنی کاغذ روی دیوار نصب شود و کودک سایه خودش را به کمک مربی روی روی کاغذ ترسیم کنید یا اینکه بچه ها دو به دو این کار را برای هم انجام دهند و البته در این صورت کاغذ آنها باید کمی بزرگتر باشد مثلا A3
۳- اگر بچه ها از ۱۱ سال به بالا باشند و بتوانند خودشان بدون دو روش بالا نیم رخ ترسیم کنند در این صورت موضوع آرزو میتواند شکل دیگری به خود بگیرد. مثلا اینکه دوست دارند دینا چه شکلی باشد یا تصور آنها از کهکشان یا سفر به مریخ یا موضوعاتی که به سن آنها تناسب داشته باشد.
در هر صورت شما برای خلق ایده های خاص باید به صورت خاص و شاید بهتر است بگویم به صورت غیر معمول فکر کنید در دینای تفکر خلاق ما با دو دسته آدمهای خلاق روبرو هستیم آدمهایی که برای خلاقیت نیاز به زمان دارند و خلاقیت آنها محدود به کارهای ساده ومعمولی است مثلا به کسی می گویند جعبه دستمال کاغذ را چه خلاقیتی در آن میتوانید تصور کنید .
در مرحله بعد بچه ها با توجه به مهارت ها موارد مختلفی را در بخش داخلی سر ترسیم میکنند و رنگ آمیزی خواهند کرد توجه داشته باشید چون در این بخش تنوع عناصر تصویر زیاد است و شاید در مواردی بچه ها نتوانند آنچه را که دوست دارند ترسیم کنند شما باید به روش های ساده به آنها آموزش بدهید و سعی کنید عناصر ساده و گویا باشند و بعد رنگ آمیزی
نکته
شاید این ایده نقاشی چیزهایی که دوست داریم در یک جلسه تمام نشود و شما مجبور باشید در دو یا حتی سه جلسه این کار انجام شود ولی در هر صورت بدانید ایده نقاشی برای کگودکان بسیار میتواند جذاب و کاربردی باشد
درباره ایده بیشتر بخوانید اینجا
اگر اهل داستان نویسی هستید ۱۰۱ ایده داستان نویسی را بخوانید
ممنون از شما
لایک